Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit actieve werkboek geeft duidelijke en heldere uitleg bij de werking van je hersenen en de complexe processen van onthouden. Je leest alles over de rol van je geheugen doorheen je levensjaren, met concrete dagdagelijkse voorbeelden en medische achtergrondinfo. Ga zelf aan de slag en verbeter je geheugencapaciteiten. Train je hersenen met talrijke activiteiten en oefeningen. Met de juiste tips en methodes werk je op je eigen tempo aan een beter geheugen in drie verschillende moeilijkheidsniveaus. Toegankelijk, onmisbaar standaardwerk voor iedereen die gefascineerd is door het geheugen en die zijn capaciteiten wil verbeteren op een aangename, ontspannende manier. Met meer dan 150 oefeningen. Deze praktische gids werd gemaakt door een team van artsen, psychiaters, psychologen en neurologen onder redactie van Dr. BERNARD CROISILE. De internationale bestseller werd in verschillende talen vertaald. In dit boek gaat een 22-tal specialisten, waaronder artsen, neurologen, psychologen en clinici, dieper in op de werking van ons geheugen. Een eerste gedeelte biedt algemene informatie. Na de behandeling van een aantal veelgestelde vragen wordt gefocust op de levensloop van het geheugen (van kindertijd tot ouderdom), de neurologische basis en de samenhang tussen geheugen en leefhygiëne (met onder meer aandacht voor de zaken die een positieve of negatieve invloed hebben). Een tweede deel bespreekt de verschillende geheugenvormen, de memorisatieprocessen die we gebruiken en de strategieën die je kunt toepassen om je geheugen te verbeteren. Daarna volgen oefeningen op verschillende niveaus om je geheugen te trainen (inclusief oplossingen). Het boek sluit af met een overzicht van geheugenziektes en -stoornissen en enkele bijlagen (nuttige adressen in Vlaanderen en Nederland, een glossarium, een bibliografie en een index). Een toegankelijk, deskundig naslagwerk, dat het geheugen belicht vanuit verschillende perspectieven. Overzichtelijke lay-out (kolommendruk, schreefloze letter), verlucht met schema's, afbeeldingen en foto's in kleur. © NBD Biblion
Geheugen. --- Memory --- geheugen --- 415.4 --- hersenen --- Geheugen --- C3 --- geheugen (x) --- Hogere geestelijke functies --- Kunst en cultuur --- Hersenen --- Praktijk --- Geheugen (psychologie) --- #gsdbP
Choose an application
Cognitive psychology --- Meditaties --- Méditations --- #gsdb10 --- C1 --- handleiding --- bezinning --- Evenwicht --- Spiritualiteit --- Zelfkennis --- Zen-Boeddhisme --- Kerken en religie --- Geheugen --- Geheugen.
Choose an application
Ons hele leven wordt bepaald door zo'n 1200 tot 1400 gram aan hersenen. Toch is die grijze massa in ons hoofd altijd een mysterie geweest. Waar komen onze gedachten vandaan? Hoe zien ze er uit? Waarom zijn sommige mensen geniaal en anderen niet? Waar komen emoties als angst, blijdschap of woede vandaan? Hoe werkt dat bizarre brein? De laatste jaren hebben we een heleboel antwoorden op die raadsels gevonden. We weten bijvoorbeeld waarom we sommige dingen meteen vergeten en andere dingen niet. Waarom we bepaalde dingen lekker of juist vies vinden. Wat er gebeurt als we verliefd worden. Of waarom we soms vrolijk en soms somber zijn. Iedereen is gek! vertelt je alles over het brein, leuke weetjes waar je in het dagelijks leven veel aan zult hebben. Aan de hand van testjes en proefjes legt het boek uit hoe we onze hersenen kunnen trainen om nog slimmer te worden. Hoe we kunnen leren om meer te onthouden. En zelfs hoe we kunnen leren om vaker gelukkig te zijn. Daarmee kunnen we ons hoofd een klein beetje sturen. Een klein beetje. Want uiteindelijk blijft ons brein ons altijd de baas - Via eenvoudige testen en proefjes wordt getracht kinderen inzicht te geven in het mysterie van de hersenen. De auteur, een bekend schrijver van vooral informatieve jeugdboeken, werd bijgestaan door twee professoren. Na een inleiding volgen vijf thematische delen met testen. De meeste daarvan zijn klassiekers die je in elk handboek psychologie terug kunt vinden, maar de glasheldere toelichting zorgt ervoor dat ze echt duidelijk worden. Tussendoor onthult de auteur of vrouwen nu echt twee dingen tegelijk kunnen doen en of het winnen van de lotto je echt gelukkig maakt. Dat alles wordt verlucht met gekleurde fotostrips. Ruim opgezette en kleurrijke lay-out met gekleurde koppen en kaders. Er is geen register aanwezig. Het boek is gebaseerd op het Kinderuniversiteitprogramma van de KU Leuven, dat kinderen (en hun ouders) warm wil maken voor de verschillende wetenschappen. Toch zullen niet alleen kinderen dit boek weten te waarderen, eventueel zullen ook volwassenen het met plezier lezen. De hersenen zijn beslist geen eenvoudige materie, maar na het lezen van dit boek weet je alleszins hoe je ze een klein beetje kunt sturen.
Physiology of nerves and sense organs --- Hersenen --- Hersenfuncties --- Hersenonderzoek --- Optisch bedrog --- Ruiken --- Emoties --- Geheugen --- Hersenen. --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- hersenen --- Academic collection --- C6 --- leermiddelen --- 415.4 --- brein --- geheugen --- Emoties(Gevoelens) --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Hersenfunctie --- Gezichtsbedrog --- Emotie --- Geheugen (psychologie)
Choose an application
Breintrein is een praktisch boek dat leerlingen aanzet om actief hun eigen leren te onderzoeken en te verbeteren. Via opdrachten, oefeningen en toepassingen op de eigen leerstof ontwikkelen leerlingen stap voor stap belangrijke vaardigheden zoals efficiënt memoriseren, het opstellen en uitvoeren van een goede planning of het schematiseren van een tekst. Daarnaast verwerven de leerlingen inzicht in hoe leren in het algemeen én voor henzelf werkt. Bovendien leren ze hoe ze zichzelf kunnen motiveren om stapsgewijs nieuwe leermethodes op te bouwen. Zo vormt Breintrein een sterke ondersteuning voor leerkrachten en leerlingen in de tweede graad als een schakel naar meer leerzelfstandigheid. Er kan klassikaal mee gewerkt worden, maar de leerlingen kunnen er ook individueel mee aan de slag
Studievaardigheden --- Secundair onderwijs. --- Study methods --- C3 --- geheugen (x) --- handleiding --- middelbaar onderwijs (x) --- leren leren --- secundair onderwijs --- geheugen --- studiemethoden --- 450.8 --- leren leren (ler) --- Kunst en cultuur --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Aan de hand van voorbeelden en praktische ervaringen vindt ook u de weg naar postief denken.
#GBIB:SMM --- psychologie --- denken --- 415.4 --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- C8 --- Ideologie en politiek
Choose an application
Reeks van 2 boeken die handelen over het geheugen, geheugenstoornissen, geheugentraining, functioneren van het geheugen, met praktijkvoorbeelden.
Geestelijke gezondheidszorg --- Hygiène mentale --- Methodologie --- Méthodologie --- #GGSB: Psychologie --- Z++95/02 --- Z616-3 --- geheugen --- 415.4 --- Concentratie --- Dementie --- Geheugen --- Geheugenfunctioneren --- Geheugenklachten --- Geheugenprocessen --- Geheugenstoornissen --- Geheugensystemen --- Geheugentechnieken --- Geheugentraining --- Verwardheid --- Hogere geestelijke functies --- Z++94/02 --- Z159.953 --- Associatie --- Gehoorzintuig --- Gezichtszintuig --- Herhalen --- Reukzintuig --- Selecteren --- Smaakzintuig --- Structureren --- Tastzin --- Vergeten --- Visualiseren --- Waarnemingsoefeningen --- Werkgeheugen --- Zelfbeeld --- Klinische psychologie --- specifieke problemen --- specifieke problemen. --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Psychologie
Choose an application
Dit werk is geschreven voor mantelzorgers mar ook bruikbaar voor professionele hulpverleners en vrijwilligers. Het bevat 3 aparte deeltjes: een eerste met informatie over dementie en het belang van herinneringen, een tweede behandelt 9 thema's met foto's, gespreksmateriaal en activiteiten om samen aan de slag te gaan; Het derde is een levensboek waarin patiënt en hulpverlener samen het levensverhaal van de betrokkene kunnen optekenen
Dementie activiteitenbegeleiding --- Dementie hulpverlening --- Reminiscentie --- reminiscentie. --- Reminiscentie. --- Dementie --- dementie --- Mantelzorg --- Levensverhalen --- dementia senilis --- mantelzorg --- C5 --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- 606.15 --- 362.31 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Geriatrie --- psychogeriatrie --- Psychiatry --- Geriatrics --- Sociology of health --- herinneringen --- geheugen --- Dementie ; activiteitenbegeleiding --- Dementie ; hulpverlening --- PXL-Social Work 2016 --- geriatrische psychiatrie --- dementie. --- geheugen.
Choose an application
Study methods --- Secondary education --- leermethoden --- leren leren --- C3 --- geheugen (x) --- handleiding --- middelbaar onderwijs (x) --- 373.5 --- 450.8 --- secundair onderwijs --- studievaardigheden --- Studiemethoden --- Leren leren --- Intelligentie --- Mindmapping --- student-tutoring --- studievaardigheden (ler) --- Kunst en cultuur --- Methodiek van het studeren --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
In korte tijd is herinneren een sleutelbegrip geworden in onze omgang met het verleden. In het alledaagse spraakgebruik neemt het woord 'herinnering' bijna ongemerkt de plaats in van 'geschiedenis', en in het voetspoor volgt ook 'vergeten'. Welke vormen neemt deze ontwikkeling aan en wat betekent dat ?Er zijn grofweg twee manieren om over herinneren te denken. Neurofysiologie en psychologie richten zich op de individuele persoon, terwijl de cultuurgeschiedenis de herinneringscultuur van mensen als sociale wezens, van groepen en van samenlevingen blootlegt. Beide benaderingen analyseren echter de manier waarop mensen met het verleden omgaan en er zin aan geven als een vorm van geschiedenis die op hen persoonlijk betrokken is. Daartoe werken ze met begrippen als 'geheugen' en 'trauma', 'toe-eigening' en 'identiteit'. Geschiedenis is verleden dat in het spel van herinneren en vergeten door ieder van ons wordt toegeëigend.De mist van de geschiedenis neemt de cultuurhistorische dimensie van het herinneringsproces in het vizier, met drie actuele aspecten ervan als leidraad: de relatie tussen herinneren en vergeten, plaatsen van herinnering als vorm van erfgoed en de rol van religie in de herinneringscultuur.Bron : http://www.vantilt.nl
geheugen --- geschiedenis --- godsdienst --- Mémoire collective --- --Culture --- --Religion --- --Histoire culturelle --- --Histoire --- --History --- Memory --- Collective memory --- Psychological aspects --- Collective memory. --- History --- Memory. --- Psychological aspects. --- Cognitive psychology --- Philosophy and psychology of culture --- C3 --- geschiedeniswetenschap --- 930.8 --- 93/94 --- 930.11 --- 930.85 --- Retention (Psychology) --- Intellect --- Psychology --- Thought and thinking --- Comprehension --- Executive functions (Neuropsychology) --- Mnemonics --- Perseveration (Psychology) --- Reproduction (Psychology) --- Collective remembrance --- Common memory --- Cultural memory --- Emblematic memory --- Historical memory --- National memory --- Public memory --- Social memory --- Social psychology --- Group identity --- National characteristics --- 930.85 Cultuurgeschiedenis. Kultuurgeschiedenis --- Cultuurgeschiedenis. Kultuurgeschiedenis --- 930.11 Filosofie van de geschiedenis. Geschiedenisfilosofie --- Filosofie van de geschiedenis. Geschiedenisfilosofie --- Kunst en cultuur --- Cultuur (geschiedenis) --- Cultuurgeschiedenis --- Geschiedenis --- Geheugen --- Erfgoed --- Godsdienst --- Cultuurstudies --- Geheugen (psychologie) --- Cultuurstudie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Atlas --- Museum --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Culture --- Religion --- Histoire culturelle --- Histoire --- History - Psychological aspects
Choose an application
Iedereen wil graag op een voortreffelijke manier ouder worden. In een fit lichaam. En met een heldere geest. Hoe werken onze hersenen precies en hoe veranderen ze bij het ouder worden? Wat zijn de voornaamste psychische aandoeningen op oudere leeftijd? Voor welke symptomen moet je alert zijn? En welke kwalen zijn uiting van welke ziekte? Wat kan je met medicatie verhelpen? Waar kan de geriatrische patiënt terecht? Deze medische gids geeft een volledig overzicht van alle hersenfuncties van bewustzijn, waarneming, geheugen, denken, handelen, spreken, gevoelens tot gedrag. Het verklaart op een heldere manier alle mogelijke geestelijke aandoeningen als dementie, depressie, acute verwardheid, ziekelijke achterdocht, slaapstoornissen, angst, veranderingen in de persoonlijkheid... Met bijzondere aandacht voor persoonlijke en sociale aspecten van het ouder worden zoals rouwen, zich moeilijk aanpassen aan nieuwe situaties, veranderende seksualiteit, eenzaamheid... Een praktisch en uiterst compleet werk vol tips voor ieder ouder wordende mens, voor familie, professionele en maatschappelijke leiders en begeleiders in de ruimste zin
dementie --- rouwverwerking --- pijn --- vrijheidsbeperking (zorg) --- psychosen --- seksualiteit --- meetinstrumenten (psychologie) --- Geriatrics --- psychofarmaca --- slaapstoornissen --- delirium --- bewegingsstoornissen --- Sociology of social care --- psychogeriatrie --- wilsonbekwaamheid --- hersenfysiologie --- taalstoornissen --- Geriatric psychiatry --- 606.5 --- verwardheid --- DSM IV --- Parkinsonziekte --- agressiviteit --- angst --- bewustzijnsstoornissen --- denken --- depressie --- eenzaamheid --- eetstoornissen --- emoties --- epilepsie --- hersenen --- intimiteit --- ouderenmishandeling --- persoonlijkheidsstoornissen --- seksualiteit bij bejaarden --- zelfdoding --- zintuigen --- Bejaarden / ouderen (bejaardenzorg, ouderen) --- Psychogeriatrie (probleemgedrag bij bejaarden) --- bejaarden (gez) --- bejaardenproblematiek (gez) --- psychogeriatrie (gez) --- 613.98 --- Hersenen --- Ouderen --- Psychische stoornissen --- Psychogeriatrie --- C3 --- psychologie --- bejaarden --- #gsdbP --- geriatrische psychiatrie --- Geriatrische psychiatrie - Psychogeriatrie --- Kunst en cultuur --- departement Gezondheidszorg 09 --- Anamnese --- DSM-IV --- Verwardheid --- Bewustzijnsstoornissen --- Geheugen --- Dementie --- Geneesmiddelen --- Rouwproces --- Bejaarden --- geriatrie --- psychiatrie --- Provincie West-Vlaanderen --- 605.93 --- aanpassingsstoornissen --- alcoholisme --- anatomie --- angststoornissen --- dementia --- fysiologie --- geheugen --- gerontologie --- immobiliseren --- ouderdomsziekten --- Parkinson (ziekte van) --- psychose --- recht en wetgeving --- rouw --- spraak- en taalstoornissen --- vrijheidsbeperkende middelen --- DSM-4 --- Bewustzijnsstoornis --- Geheugen (psychologie) --- Geneesmiddel --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|